perjantai 8. helmikuuta 2013

Kolme kysymystä + punnitustulos

Ekaks jonkimoinen muutoskuva, kun tänään sattu olemaan sama toppi päällä josta muistan ottaneeni syksyllä kuvan.
Eli tässä muutos neljän kuukauden (n. 6 kg) aikana:

Kuvissa eri housut.

Sitten asiaan! ;)



1. Missä kala?

Kalaa taisin syödä viimeks kuukaus sitten, ellei tonnikalaa oteta huomioon!
Ja se on pitkä aika se.
Varsinkin kun kalaa pitäs syödä vissiin sen kolme kertaa viikossa, enkä syö mitään omega-tabletteja :(

Vastaus:

Kala on nyt mahassa.
Kun tajusin kalan puutteen, ostin savulohta, keitin pottuja ja söin. Nami!
Tästä lähtien syön kalaa vähintään kerran viikossa, ja siitä koitan vähitellen lisätä siihen kolmeen kertaan viikossa.

Päivälliseksi vihdoinkin kalaa!


2. Oisko aika vihdoin oppia syömään tarpeeks kuituja?

En oo tullu asiaa ajatelleeks pitkään aikaan. Vasta eilen Kiloklubi-merkkauksen yhteydessä tajusin, että nyt ei mee kovin vahvasti sen asian suhteen.
Ei riitä aamupuuro ja iltarahkan päälle ripotellut leseet.
Täytyy syödä enemmän kasviksia ja viljaa.

Vastaus:

Jep. Nyt aletaan tähänkin panostamaan.

Yks paprika päivässä tekee jo paljon. Vähän enemmän leseitä rahkan päälle myös. Ja töihin pitää ostaa paketti ruisleipää.
Näillä mennään, ja kurkataan sitten uudestaan Kiloklubista että joko pallero muuttuu punaisesta edes keltaiseksi :)

Tosi kekseliäs Cesarsalaattini, josta puolet putos lattialle :(


3. Ja mites tämä päivä meni?

Vastaus:

Aamu meni hyvin: Puuro, raejuusto, mustikat ja lasi vettä.

Välipala: Leader salmiakkiproteeiinipatukka ja kahvia.

Lounas: Nutrilett-patukka ja lasi vettä.

Välipala: Cesar-salaattia tonnikalalla. Joo, tiedän, tonnikalaa?!?! Mutta kun en jaksanu alkaa paistaa kanaa, kun oli kuitenkin pian tarkotus syödä päivällinen.
Lisäks lasi vettä...ja muutama salmiakki.

Päivällinen: Savulohta, perunaa, keitettyjä punajuuria, Cosmopolitan-salaattia, paprikaa ja fetaa. Ja lasi vettä.

Iltapala: Rahkaa ananaksella ja leseillä, sekä lasi vettä.


Ja totta tosiaan, palleroiden väri kiloklubissa muuttu jo mukavampaan suuntaan. Kolme vihreetä, ja yksi punainen. Jaa että mikä niistä oli punanen? Herkkupallero. Ei hyvä!

Uus tuttavuus: Cosmopolitan-salaatti.
Pussissa olevassa kuvassa salaattia käytetään "tacona".
Vois joskus kokeilla :D

Tää olis kyllä muuten aika sopiva päivä, mutta haluaisin päästä noista patukoista eroon. Varsinkin tossa Nutriletissa oli tosi paljon kaloreita, enkä ees oo tajunnu sitä, kunhan ostin :(
Ne on vaan niin käteviä töissä, kun voi kiireessä sellasen syödä.

Tähän auttais tietysti myös jos muistais joskus ottaa ne eväät kotoa mukaan, eikä jättäs niitä aamukiireessä jääkaappiin! Murr!!
Tänään en viitsiny ostaa töihin mitään, kun tulee melkeen viikon vapaa ennen seuraavaa työvuoroa, niin ne ois jääny sinne pilaantumaan. Mutta seuraavassa työvuorossa mulla on sitten taas kunnon eväät! :)


Mutta siis pähkinänkuoressa:

1. Enemmän kalaa ruokapöytään!
2. Enemmän kuituja päivään!
3. Eväät mukaan töihin, ja patukat hätävarana eikä pääosassa!

...............

Niin ja vielä se punnitustulos:
-200 grammaa viikossa.

Heikkohan se on, mutta kelpaa mulle. Kunhan saa ton pienen miinusviivan laittaa luvun eteen, niin oon iloinen :D
Paino on siis 76,2 kg.






20 kommenttia:

  1. Huomaa kyllä muutoksen noissa paitakuvissa! Hieno juttu! :) onnea! :)

    huomasin tästä postauksesta muuten sen, että en itekään oo syönny (ennen tätä pussikuuria) tarpeeksi kalaa, hyvä jos edes sen kerran kuukaudessa. Eli täytyy sen suhteen näköjään tsempata sitten, kun saa taas oikeaa ruokaa syödä. :) mä kyllä tykkään kalasta, joten sen suhteen ei oo ongelmaa. Mies vaan ei taas tykkää ja olis kiva, että voitais kumpiki syödä samaa ruokaa, joten sinänsä vähän haastavaa. No, se on sen ajan murhe! Jännä juttu muuten, miten dieetillä tajuaa asioita, joiden suhteen on tehny (syönny) väärin. Ei niitä tuu muuten ajatelleeksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kyllä mäkin huomaan itse noissa eron, mikä on mahtavaa, koska yleensä en oo itse kuvissa nähny muutosta :)

      Mä kans rakastan kalaa. Kotona meillä syötiin usean kerran viikossa kalaa, kun iskä on kova kalastamaan. Nyt ei vaan oo jotenkin muistanu sitä, vaikkakin välillä oli kausia että tein usein esim. kalakeittoa...

      No se on varmaan hankalaa jos toinen ei tykkää kalasta. Mutta oisko joku sellanen ratkasu, että sä laitat salaatin sekaan kalaa, ja sun mies jotain muuta, esim kanaa? Olis tavallaan sama ruoka...

      Poista
  2. siis toi uusin kuva! aivan mahtavaaa!!!! oot pienentyny siiis niiin älyttömästi!! vautsi!!!!!

    VastaaPoista
  3. Vau, hieno muutos! Ja paino on kuitenkin laskusuunnassa, good girl!!! Mä ripottelen aamulla aina pellavansiemenrouhetta munakkaaseen, gluteenittomaan leipään tms

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maiju :)

      Mä vähän pelkään noita pellavansiemeniä. Jääny ehkä jotenkin raskausajasta sellanen kammo, kun sillon niitä ei saanu syödä... :(

      Poista
  4. Huisi ero kuvassa! Ja tuo viikkopudotushan on ihan hyvä. Kelpaisi muullekin!
    Hyvin analysoit ruokavaliotasi. Varmasti nuo olisivat ihan hyviä muutoksia. Minä lisään kaurapuuroon jo kettäessäni n. puoli desiä vehnäleseitä. Tulee mukavasti kuitua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, pudotus on aina askel oikeaan suuntaan, vaikka luku oliskin pieni :)

      Totta, mä ostin aikasemmin niitä Elovenan hiutaleita jossa oli leseitä joukossa, mutta nyt oon tyystin unohtanu niitä ostaa. Kiitti muistutuksesta, jospa ottas takas käyttöön noi leseet aamullakin :D

      Poista
  5. Hieno muutos kuvissa!

    Mä oon huomannut kanssa, että kuitua pitäs lisätä ja yks mikä on mulla puutteena niin suolan syönti. Mä en laita edes puuroon suolaa...
    Kalaa tulee täälläkin harvoin syötyä mutta jos herkuttelun kylmäsavulohisalaatilla :) nams!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Aukka :)

      Mä taas pelkään syöväni liikaa suolaa! ;D
      Mä laitan puuroon aina suolaa, sillonkin kun syön sitä mustikoiden ja raejuuston kanssa :)
      Oon nyt opetellu olla laittamatta suolaa keitinperunoihin ja sellasiin, joten ehkä toi suolan määrä alkaa pikkuhiljaa olemaan parempi :)

      Mä niin rakastan kalaa, varsinkin lohta. En tiedä missä nyt tökkii kun en oo aikoihin muistanu sitä ostaa...

      Poista
  6. Mä olen tosi tarkkana, et meidän perheessä syödään vähintään sen 2 kertaa viikossa kalaa. Ihan lastenkin takia. Noissa Nutrilett-patukoissa mä tein aikanaan niin, että söin vain puoli patukkaa esim. välipalaksi. Nehän on kuitenkin aika isoja. Sen kanssa kun joi ison lasin vettä niin mä olin aika kylläinen. Mä olen kans ollut aina suolaton, mut nyt PT käski aloittamaan ja olisi tarkoitus jotain ruususuolaa/sormisuolaa ostaa kokeiltavaks:) En tykkää yhtään suolaisesta ruoasta.

    Muistan toissakesältä kun oltiin Rovaniemellä yhdessä hotellissa pari yötä niin aamiaisbuffassa oli täysin syömäkelvotonta puuroa, siis pirun suolaista. Ja mä eka laitoin ihan pokkana sitä pojalle (2v) enkä ite maistanut. No kun ei maistunut pojalle, niin maistoin ja hyi että....!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enpä oo tullu ajateleeks, että eihän sitä tietenkään koko patukkaa tarttis kerrallaan syödä :D

      Ite tykkään suolasesta ruoasta. Mun veli on kokki, ja se maustaa ruoan kaikilla yrteillä sun muilla, ja on sanonukin että ruoan ei kuulu maistua suolalle. Ite kuitenkin tykkään siitä, ja varsinkin kalaruoassa kuuluu olla reilusti suolaa! :)

      Aika ikävä juttu että hotellin aamiaispuurossa on suolaa. Mun mielestä se on sellanen johon pitäis ite saada laittaa suolaa oman maun mukaan.

      Poista
  7. Yks millä voi vähentää helposti suolaan on kun vaihtaa sen yrttisuolaan tai maustaa muuten enempi muulla kuin suolalla. Puuroon ei tietty oikein muu käy kuin normisuola :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo meilläkin on yrttisuolaa kotona, sitä ei vaan meinaa muistaa käyttää ;)
      Nojoo, puurossa ei vältämättä se yrttisuol maistuis niin hyvälle :D

      Poista
  8. Vautsi mikä ero ekassa kuvassa! :)

    Me syödään aika suolattomana kaikki safkat, nyt oon koettanut jopa vähän lisätä suolaa mutta kun tottunut suolattomaan niin maistuu vaan pahalle :/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oonkin vissiin sitten aika outo kun mulla taas on suolan vähentäminen ollu mielessä ;D
      Tosin en mä sitä nyt niin paljoa kaipaa että kaikkeen ruokaan lisäisin jälkikäteen suolaa :) Kyllä vähemmälläkin pärjää.

      Poista
  9. Meilläkään en lisää suolaa mihinkään, siksi sipsitkin on lapsista ihme makusia :)
    Asiasta toiseen, mua kiinnostaa sun annoskoot. Siis sillon kun alotit urakan pienensit varmaan annoskokoa, mutta ootko huomannu että olisit joutunu pienentämään annoskokoa jotta laihtuminen jatkuu?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olis kyllä tosi mahtavaa, jos ois tajunnu ton suolahomman aikasemmin. Luin vasta äskettän jostain neuvolan esitteestä, että lapsia ei kannata totuttaa kauheen suolaseen ruokaan.
      Toisaalta nää muksut on vähän hassuja muutenkin, niiden suurimpia hekkuja on homejuusto, oliivit, feta, katkaravut, simpukat yms mitä laspet harvemmin tykkää syödä ;D Eli en tiedä oisko se suolan vähentäminen vaikuttanu yhtään, nää maistaa ihan kaikkea...

      Joo annoskoot on ollu pienempiä kuin "etisessä elämässä". Kuitenkin suurin muutos oli se, että lakkasin santsaamasta ruokaa.
      Toki joskus jos mulla on kova nälkä, tai jos on niiiin hyvää ruokaa etten kykene olla ottamatta lisää, niin sillon otan. En oo asian suhteen ihan ehdoton.

      Silmämääräsesti oon katsonu että syön n. 2 dl ruokaa + salaatti. Keittoa sitten enemmän, kun siinä on se liemikin mukana.

      En oo joutunu annoskokoja pienentämään siitä millä alotin, mutta ihan tässä viime päivinä oon katsellu mun annoksia ja ajatellu että onpa tossa kauhee määrä ruokaa. Vaikka annos on siis edelleen saman kokoinen. Sen takia oon miettiny että pitäiskö annoskokoa pienentää, kun vähempikin riittäis.
      Mutta toisaalta pelkään että sillon tulis syötyä aivan liian vähän...

      Mutta hyviä kysymyksiä, täytyy pohtia asiaa enemmän, ja vois tehdä vaikka jonkun erillisen teksin asiasta. Yks postaus mulla jo aiheesta olikin:

      http://backtobeingwhoiwas.blogspot.fi/2012/12/mika-on-sopiva-annoskoko.html

      Poista
  10. Hieno muutos tapahtunut! Mulle ei kuidut tunnu tuottavan ongelmia, tykkään puputtaa kuitenin näkkäriä ja ruisleipää. Mutta hyvät rasvat ja kasvikset saa työllä kerätä. Noi eväät ja ylipäätään kiireessä tarvittavat ruuat on pahoja loukkuja, johon helposti kompastuu. Mutta eipä tuo nutrilett nyt päivää kaada =) Taidanpa napata blogisi omaani, mielenkiintoisia juttuja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :)

      Mä tykkään kans hirveesti näkkäristä, mutta jostain syystä en vaan koskaan muista sitä syödä :(

      Nojoo, eipä se Nutriletti tossa paljoa haittaa, mutta olis se rahka vaikka ollu kuitenkin itelle mielusampi ateria muistella illalla ;)

      Teeppä se :)

      Poista

Kaikkia kommentteja otetaan vastaan :D