lauantai 29. joulukuuta 2012

Iltanapostelua....

Mä ihmettelin suuresti tätä mun ajatusmaailmaa. Ajattelin sen verran vielä palata jouluherkutteluun, että mähän mainitsin etten kauheesti suklaakonvehdeista välitä. Mutta silti mä niitä tapanina vetelin iltasella telkkarin edessä, ihan vaan sen takia että mies oli ne siihen tuonu itselleen.

Söin näitä äsken kymmenen lastua.
Haittaax se?

Jotenki mietin, että kun nyt kerran "saa" nää kolme päivää syödä herkkuja, niin sitten syödään. Yksikään noista konvehdeista ei oo mun mielestä hyvänmakuinen, mutta silti niitä oli pakko syödä. Miks?
En tiedä. Ehkä mä oon vaan vähän tyhmä ;D


Mä tein jo ajat sitten päätöksen, että jos syön jotain n.s. herkkuja, niin syön ainoastaan sellasta mistä tykkään, ja ainoastaan siks että mun tekee mieli. En syö mitään vaan herkuttelun vuoksi.
Mutta eipä oo päätös pitäny.
Esim. hedelmäkarkeista en tykkää, mutta oonpa niitäkin sillon tällöin vedelly ihan sen takia että sais jotain hyvää.

Jos tekee mieli salmiakkia, eikä meillä sitä oo kotona, niin mä otan sen tilalle ihan mitä tahansa herkkuja kaapista sattuu löytymään. Ja se on tosi tyhmää.
Toisaalta yhtä tyhmää on ollu se, että syön ylimääräisen iltapalan sen herkun sijaan. Ei muuten, mutta sen jälkeen tekee edelleen mieli herkkuja, ja syön niitä vielä sen iltapalan jälkeen. Joten jos ottaisin suoraan herkkuja, niin en sais niitä ylimääräsen iltapalan kaloreita siihen vielä päälle...

Rypäleiden pesu ja rasioihin laittaminen vie vaan hetken.

Mulle kaikista paras apu noihin mielitekoihin on ollu pakastetut rypäleet.
Joku aikoinaan kysy, miks mä pakastan ne, enkä syö sellaisenaan.
Mä tykkään rypäleistä ihan missä muodossa vaan, mutta kun ne on pakastettuja, niin niitä tulee syötyä hitaammin. Ja pureskelen niistä yleensä pienen palan kerrallaan, jonka takia niitä ei tarvii niin paljoa. Tuoreita rypäleitä söisin helposti rasiallisen kerrallaan.

Ootteko huomannu, että jos teillä on nokan edessä pussillinen karkkia tai suklaata, niin ette maistele niitä karkkeja nautiskellen, vaan nopeasti vaan pari puraisua ja sitten niellään, että saatas uutta namia suuhun? Niin se on ainakin mun kohdalla.
Ja mä luulen, että mä napostelen vaan sen takia, että on niin kiva tunne kun saa koko ajan laittaa jotain suuhun. Joten sen takia noi pakastetut rypäleet on oiva apu :)


Juu, rypäleissä on sokeria ja kaloreita ja, ja, ja....
Eilen mulla ei sitten ollu rypäleitä pakkasessa. Ja mihin se johti?
No, se johti pariin palaan suklaata, pariin kouralliseen pähkinää, ja muutamaan salmiakkiin. Joten se 1-2 dl rypäleitä olis kyllä ollu paljon parempi vaihtoehto, eikö?

Eli vinkkinä vaan että jos teillä on joku herkku joka auttaa napostelua hillitsemään, niin pitäkää niitä aina käsillä! Elämä on paljon helpompaa, eikä tuu morkkista kun sortuu paremman puutteessa sinne karkkikaapin kätköihin!

Hapanta!

Vähän sotkusta hommaa...

Better choice than chips :)

Mä tilasin miehen kautta appivanhemmilta kaupasta rypäleitä, kun kyselivät tarvitaanko jotain. Oltiin menossa sinne syömään, niin oisin saanu sitten illalla niitä pakkaseen. Mies ei vissiin kuullu koko mun tarkkaa vaatimuslistaa ( ;D ) kun rypäleitä ei näkyny.

Joten vetelin leffaillan kunniaks vähän porkkanaa ja maitorahkasta tehtyä dippiä (ei ollu kermaviiliä kaapissa). Joo, ja kymmenen lastua noita ekassa kuvassa näkyviä sipsejä, jotka appiukko anto meille mukaan kun ei itse tykänny.


Reunoja lukuunottamatta huominen päivällinen :)

Yllä olevista kuvista voin kertoa vielä sen verran, että se meidän anoppilassa syöminen oli Pizzataxista tuotua tavaraa. Salaatteja ei ollu valikoimassa (?!?!), joten otin kevytpizzan (?!?!).
Kyseisessä pizzassa ei siis ollu pizzajuustoa ollenkaan, vaan päällä oli vuohenjuustoa. Lisäksi täytteenä oli oliiveja, punasipulia, paholaisenhilloa ja rucolaa. Ihan jees. Eikä ollu rasvanen!

Mä jätän aina reunat syömättä, en tykkää. Ja tollasesta normipizzasta söin alle puolet. Esikoinenkin söi mun pizzasta yhden slicen. Lisukesalaattia oli myös rasiassa, jota söin pizzan kanssa. 
Joten kyllä mä näköjään osaan nykyään pizzeriastakin tehdä paremmat valinnat. Puol vuotta sitten ois vielä helposti uponnut melkein kokonainen perhepizza naamaan! :D

.....................

Nyt muuten jos teille tulee mieleen kaikkea sopivaa naposteltavaa, millä sais pidettyä näppinsä erossa herkuista, niin kommentoikaa! Uusia ideoita otetaan vastaan! :)
Mä jaksan kyllä valmistaa itelleni illaks valmiiks kaikkea, kunhan vaan se on parempi vaihtoehto kun noi kaapissa huutavat suklaat! :D






18 kommenttia:

  1. Kyllä tuo pakastettu rypäle tuntuu musta hyvältä idealta! Mä pystyn oleen syömättä JOS kotona ei ole mitään syötävää mutta tuo ukko kantaa aivan liian helposti niitä tänne. Täytyykin ruveta opetteleen syömään vihanneksia dipillä:) Joskus kymmenen vuotta sitten nutrausaikoinani vedin niitä ja olihan ne namia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, täällä ihan sama tilanne. Itse en osta enää kotiin mitään herkkuja (paitsi vieraita varten, ja niitä en syö vaikka olis kaapissa). Mutta mies kuskailee joka päivä jotain herkkuja kaupasta...

      Ne on kyllä hyviä! :)

      Poista
  2. Kiitos tuosta pakasterypälevinkistä :)! Sitä täytyy kokeilla. Mä kun kuulun myös noihin, jotka voi vetää koko suklaalevyn sen kummemmin maistelematta ihan vaan siksi, että saa jotain hyvää. Nautiskelusta ei siinä hommassa ole tietoakaan ja sekös myöhemmin harmittaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mä ton vinkin joskus nappasin jostain jenkkisivustolta :) Kerran kokeilin, ja nyt ne on mun lemppareita! :D

      Toivottavasti niistä on apua :)

      Poista
  3. tuore ananas, vaikka pakastimessa käytettynä. toimii!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Enpä oo muuten pakastanu ananasta, pitää kokeilla :) kiitti vinkistä!

      Poista
  4. Hedelmät kyl toimii ja sit oon syönyt vähäsen gojimarjoja ja rusinoita jos on kova karkinhimo! Pari päivää sit ostin cocovin trailmixin, jossa on mm. Goji- ja mulperimarjoja, nam! Kalliita ja paljon energiaa mut tarkotus onkin syödä vähän :) suosittelen!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ostin joskus laivalta noita goji-marjoja, tykkäsin kyllä :) En oo muistanukkaan niitä, hyvä kun tuli puheeks.

      Poista
  5. "Ootteko huomannu, että jos teillä on nokan edessä pussillinen karkkia tai suklaata, niin ette maistele niitä karkkeja nautiskellen, vaan nopeasti vaan pari puraisua ja sitten niellään, että saatas uutta namia suuhun?"

    No todellakin olen! Monesti oikein huomaa että sinne meni, eikä jäänyt kuin happohyökkäys suuhun :-/ Mä oon alkanut ostaa niitä naposteluporkkanapusseja, sellaisen kun järsii niin ei tule paljon kaloreita mutta leuoilla on töitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on tosiaan jännä, miten sitä tajuaa että se napostelu on vaan sellanen tapa, enemmän kuin että oikeesti haluaa sitä herkkua syödä.

      Naposteluporkkanat ois tosiaan hyviä reissuihin :)

      Poista
  6. Minulla on myös naposteluporkkanat pitkien automatkojen naposteluruokana. Parempi vaihtoehto irtokarkeille.

    Etsi mitä tahansa kasviksia tai hedelmiä joista tykkäät. Minä olen pakastanut banaanin siivutettuna. Sen kun surauttaa tehosekoittimella kunnolla saa jäätelön korvikkeen. Minulle ainakin maistuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, reissussa ei oikeen pysty kuorimaan ja pilkkomaan isoja porkkanoita. Ens kerran kun tarvii eväitä johonki, niin pidetään mielessä :)

      Hei vitsi kun kuulostaa hyvälle! Mäkin oon pakastanu banskusiivuja, mutten oo tajunnu että vois tehosekottimella survoa.
      Jee, arvaa millä mä meinaan seuraavan kerran herkutella leffaa katsoessa? ;D

      Poista
    2. Jos tarvitset ohjetta,sellainen on esim. Greenlitebites sivuilla englanniksi video (http://greenlitebites.com/2012/05/22/banana-soft-serve-magic-bullet/). Minä olen joskus laittanut mukaan vähän kaakaojauhetta. Yleensä syön sellaisenaan "banaanipehmiksen".

      Poista
    3. Oi nami, kaakaojauheella! :)
      Hitsi kun meillä ei nyt oo banskuja, muuten laittaisin heti niitä pakkaseen!

      Poista
  7. seuraillu sun blogia aina välillä, mut kysyisin viel et treenaatko ja käytkö salilla? vai onko laihtumisesi tulos vaan ruokailun parantamisessa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En käy salilla.
      Treenaamistakaan en varsinaisesti tee, vaan mun liikunta on suurimmaks osaks hyötyliikuntaa.

      Joskus mulla on sellasia viikkoja, että tnassin tai jumppaan kotona puolisen tuntia 3-4 kertaa viikossa, mutta useimmiten ehkä kerran-pari viikossa.

      Ruokatapojen muutoksella siis aika pitkälle oon päässy :)

      Poista
  8. kiva kun vastasit. ite kun en ole sali tyyppiä, ja koska loukkasin syksyllä jalkani ( joka ei vieläkään ole ok) niin jäi syksyn aerobicit väliin.
    nyt pulskana taas pyörin mut jos vaik ens vuonna sit TAAS alkais elämänmuutos. En tiiä kestääkö jalka viel kovaa rasitusta mut kotijumppaa varmaan, joten jos sillä slkais ;)
    kiitti inspiraatiosta. Kiva kun laitat kuvia.
    Meea

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, en oo mäkään salityyppiä! :D

      Aika pienelläkin liikunnalla saa tulosta aikaan, jos ei sitten tavoittele lihaksia. Jos vaikka mietit kalorinkulutksen kannalta, niin aika paljon saat niitä kulutettua jo parin tunnin kaupassa kiertelystäkin ;)

      Ikävä sun jalka :(
      Toivottavasti löydät jotain kivaa liikuntaa, joka sopii myös kipeän jalan kanssa tehtäväksi :)

      Poista

Kaikkia kommentteja otetaan vastaan :D