keskiviikko 28. marraskuuta 2012

Sopiva koko?

Kuinka monta kaloria shoppailu kuluttaa?

Riippuu varmaan siitä, että onko se shoppailu sellasta ihanaa ystävän kanssa vietettyä laatuaikaa, hitaasti löntystellen tai korkkareissa sipsuttaen (-700 kcal), ja kahvilassa istuskellen, leivoksia nautiskellen (+350 kcal).
Vai että onko se miehen kanssa pää kolmantena jalkana juosten, joululahjoja etsiskellen, kiirehtien jotta sais lapset nopeasti kotiin hoidosta (-850 kcal)

Joo, noi oli vähän kärjistettyjä esimerkkejä siitä millasia ostosreissuja yleensä teen :)


Vietiin eilen lapset hetkeks mummilaan, ja lähdettiin miehen kanssa Jumbossa käymään. Jotenkin sinne vaan neljä tuntia vierähti, ja vaikka kävelytahti ei ollukkaan mikään reipas, niin hetkeäkään tuona aikana ei tullu istuttua, eli neljä tuntia jaloillaan :) Laskekoon liikunnaksi kuka tahtoo, minä ainakin.

Joululahjat löytykin melkeen kaikki mitä oltiin ajateltu, joten kannattava reissu oli. Samoiten löysin itselleni rintsikoita, kun noi vanhat on auttamatta liian isot. Eipä oo niistä perunasäkin kokoisista kauheesti enää apua.


Vielä kun sais vähän pienempiä liivejä jossain vaiheessa, että sais vähän kapeammat olkaimet. Ei kauheen kivalta näytä topin alta noi auton turvavyön levyiset olkaimet ;) Onneks näissä, jotka ostin, on olkaimet jo hieman kapeampaa sorttia :)

Mun piti eilen käydä itelleni vaatteitakin katsomassa, kun mennään ystävien kesken ens kuussa Tallinnassa käymään. Mutta en mä mitään eilen ehtiny.
Seppälässä oli sopivasti verkkokauppaostoksissa ilmanen toimitus, joten pikku tilaus lähti tänään menemään. Olis vaan ollu mukavampi ihan käydä kaupassa kokeilemassa, kun vähän on toi nykyinen housukoko hakusessa.


Tuolla alusvaateostoksillakin olin aika hämmästyny ympärysmitasta ja housukoosta mitä myyjä ehdotti, ja intin vastaan että ei varmaan mahdu mulle noi. Mutta niin vaan 40 kokoset alushousut ja ympärysmitaltaan 70 liivit meni päälle! (Mun ympärysmitta rintojen alta on 82!)

Noissa mun tilaamissa Seppälän housuissa isoin koko oli 42, joten katsotaan kuinka käy. Saattaa olla että joudun vielä vanhoissa housuissa menemään etelänaapuriin...



Jotenki nyt neljän viimesen vuoden ajan oon ollu melko samassa painossa, joten mun on ollu helppo mennä vaatekauppaan, kun oon heti nähny mitkä vaatteet mulle mahtuu, ja mitkä ei. Mutta enpä tiedä enää.
Toisinaan ajattelen jostain vaatteesta että nyt kun oon laihtunu niin voin käyttää tollasta, mutta kun kokeilen sitä, niin eipä ookkaan niin kiva. Ja toisesta vaatteesta mietin että toi on kivan mallinen, niin roikkuukin päällä. Ei oo helppoo ei...

Seppälästä, koko 40.
Menee päälle, nappi ei pysy kunnolla kiinni koska on nepparimallinen.

Seppälästä, koko 44.
Menee päälle, housuista kuva alhaalla.

H&M:stä, koko 46.
Menee päälle, mutta ei oo löysät, vaan sopivat.

Ja joka ikinen vaatemerkki tekee eri kokoisia "42-koon" housuja. Hassua miten ei voi olla jotain tiettyä standardia noissa vaatekoissa. Mutta toisaalta venyvää kangasta olevat vaatteet voi aina olla hieman pienempää kokoa kun muut. Ohhoijaa, kunpa sitä olis varaa pitää omaa ompelijaa :D

Sopivat vai liian pienet?

Mahtaakohan sitä koskaan oppia taas näkemään mikä on sopiva ja mikä ei? 
Tuleekohan musta samanlainen kuin moni muu laihtunut nainen, joka pukeutuu aivan liian isoihin vaatteisiin? 
Vai sellainen, joka luulee olevansa hyvännäköinen niissä minimaalisen pienissä vaatteissa?

Se jää nähtäväksi.

10 kommenttia:

  1. Olen käyttänyt kerran Sokoksella ilmaista tyylineuojan palvelua. Siitä oli paljon hyötyä aikana, jolloin vaatekokokoni oli 42-44 (nyk 46-48). Sain vinkkejä esim. caprien pituuteen, housujen vyötäröön yms. asioihin ja sovitin ihan esimerkkivaatteita (tarkoitus olis tietenkin ollut että mä ostan ne:D). Suosittelen lämpimästi, ihan ilmainen palvelu se oli.

    Kyllähän se kropan muuttuminen suuntaan ja toiseen on pienimuotoinen kriisi, mutta uskon että pääset siitä hyvin ylitse kun sen aika on:) Aika hurjaa kyllä että sulla noin kovin vaihtelee vaatekoot merkeittäin, ei mulla koskaan ole noin suurta vaihtelua ollut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan, niinpä onkin! :) Äiti on joskus käyny siellä tollasella tyylineuvojalla. Ne vaatteet on vaan sen verran kalliita ettei raaskis ostaa. Tiedän ettei oo mikään ostopakko, mutta mä oon niin huono kieltäytymään. Mutta kiitti vinkistä, pitää harkita keväällä :)

      Poista
  2. Moi! Mulla on haaste sulle blogissani:)

    VastaaPoista
  3. Mun mielestä noi mustat housut on just sopivat sulle :) Kohta tulee jo reisistä liian isot :)

    VastaaPoista
  4. Minulla on ihan päinvastainen ongelma; ainoastaan mummotyylisissä rintseissä on kaipaamani kunnon leveät olkaimet. Niitä ihan kapeimpia on viitsi edes ostaa, mutta muuten harmittaa liian kapeat olkaimet, kun ne ei ole kovin mukavat isorintaiselle.

    Minua myös harmittaa ihan suunnattomasti se, ettei vaatteen koko kerro oikeastaan yhtään mitään. Olisi niin kiva seurata edistymistään kokolapuista, mutta vaihtelu on tosiaan niin suurta, ettei niistä pysty näkemään laihtumistaan. Tai voisi tietysti ostaa saman valmistajan vaatteita eri koissa, mutta ei siinäkään ole järkeä.

    Housut tuossa alimmassa kuvassa on minusta sopivat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onhan ne leveät olkaimet tukevammat, mutta mä taidan olla siinä mielessä vähän turhamainen :D

      Noi erot vaatekoossa on tosi rasittavia :( Mutta toisaalta sitä joutuis niitä vaatteita siltikin kokeilemaan, kun eri malliset vaatteet sopii vartalolle eri tavalla, vaikka oliskin periaatteessa saman kokoiset...Ehkä sen oman koon löytämisen vielä oppii :)

      :)

      Poista
  5. Mä odotan oikein, että uskallan lähteä ostamaan uusia liivejä! Nyt on kahdet semisti istuvat, mutta en vielä uskalla ostaa uusia. Kunhan on vakiintunut rinnanympärys johonkin, niin sitten kyllä palaa rahaa 2-3 uuteen pariin :)

    Oon huomannut saman noissa housuissa. Ei todellakaan voi luottaa, että "42 tässä liikkeessä on sama kuin ed liikkeessä".

    Sopiviksi mä myös miellän noi housut alimmassa kuvassa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun oli jo pakko käydä ostamassa, kun tuntu että noista vanhoista ei ollu enää hyötyä. Ostin samalla myös uudet urheiluliivit. Pikkasen tukevammalta tuntuu nyt toi yläkroppa :D

      Poista

Kaikkia kommentteja otetaan vastaan :D